غفلت از «تولید دانش‌بنیان» به مثابه معیاری برای ارزیابی کسب و کارها

پرسشی انتقادی از برنامه‌ی تلویزیونی «میدون»؛ توسعه­‌ی تولید دانش‌­بنیان یا تسهیل بازار مصرف؟

برنامه‌ی تلویزیونی «میدون» را می‌توان نموداری از گفتار رسانه‌ای موجود در زمینه‌ی کسب و کارها دانست که تلاش داشته با ارتقای مولّفه‌های نمایشی و جذب مخاطبین رسانه‌ی ملّی، ذهنیت عمومی را نسبت به این مقوله‌ی اقتصادی شکل دهد. در این نوشته، به ارزیابی جهت‌گیری محتوایی این برنامه‌ی تلویزیونی در نسبت با «تولید دانش‌بنیان» پرداخته شده است. نگاهی به موضوع کسب و کارهای مورد بحث در این برنامه و ملاک‌های داوری کسب و کارها نشان می‌دهد که تولید دانش‌بنیان به مثابه کانونِ پیشران اقتصاد مقاومتی، چندان در این برنامه مورد توجّه نبوده است. از یک سو، غلبه‌ی بیش از حدّ کسب و کارهای خدماتی نسبت به کسب و کارهای تولیدی، و از سوی دیگر، فقدان توجّه به دانش و دانش‌بنیانی، چه در محتوای کسب و کارها و چه در داوری‌ها، در این برنامه مشهود است. بر این اساس، پرسشی که پیش روی تولیدکنندگان این برنامه می‌تواند قرار گیرد، این است که چگونه می‌توان کسب و کارها را از حیث دانش و معیارهای دانش‌بنیانی مورد ارزیابی قرار داد و از این طریق به گفتمان‌سازی تولید دانش‌بنیان کمک کرد.


مشاهده فایل pdf این یادداشت

دریافت متن کامل نوشته


 

درباره نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *