امروز:6 مرداد 1403

ایران آینده

گفتگوهای بی پرده درباره قرن جدید و آینده اجتماعی ایران

«ایران آینده» شامل گفتگوهایی تفصیلی با 15 تن از اساتید دانشگاهی و حوزوی، درباره چرایی، چیستی و چگونگی تحقّق عملی «پیشرفت اسلامی ـ ایرانی» است. با توجّه به ماهیت فرارشته‌ای مسئله پیشرفت، اساتیدی که در این مجموعه با آن‌ها گفتگو شده، از رشته‌های متنوع علوم انسانی و علوم اجتماعی بوده‌اند تا از زوایای مختلفی، پرتوی بر ماهیت پیشرفت اسلامی ـ ایرانی انداخته شود.

سیر هر گفتگو با پرسش از علت توسعه‌نیافتگی ایران و نهادینه نشدن توسعه مدرن در عصر پهلوی آغاز می‌شود. دورانی که به نظر می‌رسید تمام نیروهای سیاسی لازم برای چنین امری فراهم بود اما در نهایت توسعه از جنس نسخه غرب جدید در ایران آنگونه که در دیگر کشورهای در حال توسعه مانند ژاپن ته‌نشین شد، رخ نداد!

در ادامه، گفتگو به علل وقوع انقلاب اسلامی در ایران پس از دهه‌های پر پیچ و خم ۴۰ و ۵۰ پرداخته و پس از بررسی اجمالی دوران جنگ، پرسش به رجوع دوباره به برنامه‌ریزی توسعه در پایان دهه ۶۰ باز می‌گردد.

گفتگو در انتهای مسیر، به این نقطه کانونی می‌رسد که آینده ایران با بررسی این چند دهه پر فراز و نشیب چگونه خواهد بود و چه سرنوشت‌های احتمالی در انتظار ایرانیان است؟

برخی از اساتید منتخب در این مجموعه، علاوه بر تامّلات نظری، تجربه حضور در سازمان برنامه و بودجه و سایر تجربه‌های اجرایی را نیز در کارنامه خود داشته‌اند. این اساتید عبارت بوده‌اند از:

ـ حجت‌الاسلام و المسـلمین دکتر احمد آکوچکیان، دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه و دکتری جامعه‌شناسی توسعه؛

ـ دکتر عماد افروغ، دکتری جامعه‌شناسی؛

ـ حجت‌الاسلام ‌و المسلمین دکتر حبیب‌الله بابایی، دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه و دکتری تاریخ تمدن و ملل اسلامی؛

ـ دکتر حسن بنیانیان، دکتری مدیریت دولتی؛

ـ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا، دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه و از اساتید فلسفه علوم اجتماعی؛

ـ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند، دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه و از اساتید مدیریت راهبردی فرهنگی؛

ـ دکتر حسین راغفر، دکتری اقتصاد؛

ـ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتـر احمـد رهـدار، دانش‌آموختـه حوزه‌هـای علمیـه و دکتـری علـوم سیاسـی، گرایـش اندیشـه سیاسـی؛

ـ دکتر سید مهدی زریباف، دکتری اقتصاد؛

ـ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتـر رضـا غلامی، دانش‌آموختـه حوزه‌هـای علمیـه و دکتـری علـوم سیاسـی بـا گرایـش اندیشـه سیاسـی؛

ـ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضـا فلاح شـیروانی، دانش‌آموختـه حوزه‌هـای علمیـه و از اسـاتید فلسفه و عرفان، تربیـت و مدیریـت راهبـردی فرهنگـی؛

ـ ابراهیم متّقی، دکتری علوم سیاسی با گرایش روابط بین‌الملل؛

ـ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید حسین میرمعزّی، دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه و دکتری اقتصاد اسلامی؛

ـ دکتر موسی نجفی، دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی؛

ـ دکتر خسرو نورمحمّدی، دکتری اقتصاد.

در این گفتگو، روایت‌های متنوّعی از «روند تاریخی توسعه در رژیم پهلوی»، «نسبت دین و توسعه»، «تفاوت پیشرفت اسلامی ـ ایرانی با توسعه غربی»، «امکان‌پذیری پیشرفت اسلامی ـ ایران در جهان امروز»، «آسیب‌شناسی روند توسعه بعد از انقلاب اسلامی»، «مسائل اساسی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی» و «پیش‌بینی آینده ایران» ارایه شده است.

گفتگوهای این مجموعه با پرسش‌گری حجت‌الاسلام علی محمدی و دکتر محسن دنیوی به انجام رسیده و حمید ابدی مسئولیت تنظیم محتوای آن را برعهده داشته است. این کتاب در 683 صفحه و توسط انتشارات عصر پیشرفت به انتشار رسیده است.


شما می توانید از طریق شماره تلفن ۰۹۱۰۶۵۱۳۳۳۰ یا لینک زیر اقدام به تهیه این کتاب نمایید

کتاب ایران آینده

درباره نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *