امروز:6 مرداد 1403

نبرد تمدنی جمعیت

سخنرانی دکتر حسین مروّتی با عنوان «روایتی تاریخی از روند شکل‌گیری سیاست کنترل جمعیت در قبل و بعد از انقلاب اسلامی»

زمانی که در معرکه نبرد تمدنی هستیم، چنان‌چه مؤلفه‌های تمدنی را به درستی نشناخته و کنش و طرح و نقشه فعالانه‌ای نداشته باشیم، ضعف بینش تمدنی باعث می‌شود سال‌ها استضعاف را به جان بخریم.  برخی ساده‌لوحانه «ملئت ظلماً و جوراً» را معنا کرده و صرفاً سر بریدن انسانی مظلوم یا بمباران ملتی مظلوم را به عنوان مصادیق آن قلمداد می‌کنند، اما می‌توان پرسید این «پرشدگی ظلم و جور» چه معنای تمدنی دارد؟ آیا واقعاً باور داریم که چون در برابر تمام موجودیت نظام سلطه ایستاده‌ایم، او هم می‌خواهد ریشه ما را از بیخ و بن بکند؟! انقلاب اسلامی یک سخن نو به دنیا عرضه کرد و راهی متفاوت پیش پای بشریت گذاشت و نظم جهانی دیکته شده از جانب نظام سلطه را بر هم زد. به همین دلیل بر آن است که اصلی‌ترین پارامترهای قدرت ایران را ضعیف کرده و یا از بن و ریشه نابود سازد.

اغلب مدل‌هایی که هندسه و عوامل قدرت کشورها را توصیف می‌کنند، «جمعیت» را مؤلفه‌ای تمدنی و مؤثر در قدرت و پیشرفت یک کشور قلمداد کرده‌اند. در این میان، از همان ابتدای انقلاب، سعی شده، به اشکال گوناگون از طرح‌های استعماری تحمیل شده از جانب نظام سلطه، با جوانی جمعیت و کثرت جمعیت مقابله شود.

سخنرانی دکتر حسین مروّتی با عنوان «روایتی تاریخی از روند شکل‌گیری سیاست کنترل جمعیت در قبل و بعد از انقلاب اسلامی» که در نشست «جنگ جهانی جمعیت» در تاریخ 5 اسفند 1400 در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوّت) برگزار شد، دریچه‌ای است برای فهم و درک نبرد تمدنی بر سر جمعیت!

فایل صوتی و گزارش مکتوب خلاصه‌ای از این جلسه در ادامه ضمیمه شده است.

دریافت فایل ضمیمه

 

درباره نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *