امروز:6 مرداد 1403

بررسی و تحلیل سیاست‌های کلی کشور، مرتبط با مدیریت شهرها

در میان اسناد و محتواهای مرتبط با حوزه‌ی مدیریت شهری، سیاست‌های کلی کشور یکی از بنیادی‌ترین مواردی است که می‌بایست مورد توجه متخصصین و مدیران مربوطه قرار گیرد. تعهد و پایبندی به این سیاست‌ها از ارکان اصلی تحقق ثبات و کارآمدی در مدیریت شهرهای کشور محسوب می‌گردد.

نکته نیازمند توجه در این حوزه آن که، در فقدان سیاست‌های کلی مدیریت شهری، لزوم نگاه منسجم به سیاست‌های کلی موضوعی ابلاغ شده کاملاً حس می‌گردد و اکتفا به سیاست‌های شهرسازی، مسکن و آمایش سرزمین کفایت مدیریت شهرها با تنوع موضوعات و مسائل و چالش‌ها را نمی‌نماید. از میان 55 عنوان سیاست مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال 1372 تاکنون، 8 عنوان موضوعی، ارتباط مستقیم‌تر بالفعل و بالقوه‌ای با مدیریت شهرهای کشور دارند. همچنین سیاست‌های ابلاغی در موضوعات دیگر (14 مورد) و در کنار آن‌ها سیاست‌های کلی مربوط به برنامه‌های توسعه (6 مورد) نیز توجهات مهمی را در حوزه مدیریت شهری به صورت مستقیم و غیر مستقیم داشته که دقت نظر و تأکید بر روی آن‌ها نیز ضروری است.

در این گزارش تمامی بندهای مرتبط با شهر، شهرسازی و مدیریت شهری در سیاست‌های کلی، تفکیک و ارائه شده و نتیجتاً پیشنهادات 7 گانه‌ی ذیل به منظور کارآمدی بیشتر در سیاست‌های کلان این حوزه ارائه می‌شود:

  • تدوین و تصویب «سیاست‌های کلی مدیریت شهری» ضروری است.
  • تزریق رویکرد شهری به تمامی سیاست‌های کلی نظام در موضوعات مختلف در بازنگری‌های پیش رو ضروری است.
  • با توجه به این که، محورهای اجتماعی و فرهنگی از جمله سیاست‌های پرتکرار در موضوعات مختلف سیاستی کلان کشور است، شکل‌گیری ساختار منسجم فرهنگی و اجتماعی در مدیریت شهرهای کشور به منظور پاسخگویی کارآمد به این موضوعات لازم است.
  • به نتیجه رسانده راه ناتمام «سیاست‌های کلی مشارکت اجتماعی» در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دخیل کردن رویکردهای شهری در آن بسیار مهم است.
  • استمرار توجه به مفاهیمی همچون هویت، سبک‌زندگی و معماری اسلامی- ایرانی و همچنین موضوعات کلان شهرسازی و مدیریت شهری، در برنامه‌ی هفتم توسعه و و مهم‌تر از آن، اجرایی شدن گام‌های ابتدایی تحقق آن در شهرها در طول برنامه مهم و ضروری است.
  • فراهم شدن امکان دسترسی به افراد کلیدی، اسناد پشتیبان و متن مذاکرات کمیته‌ها و کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرایند تهیه‌ی سیاست‌های کلی و به صورت خاص سیاست‌های مرتبط با حوزه‌ی مدیریت شهری و شهرسازی امکان رصد علمی و پژوهش‌پذیر شدن کلان رویکردهای حاکم بر این حوزه را فراهم می‌نماید.
  • بررسی، تحلیل و رصد دائمی قوانین مرتبط با شهر و نسبت‌سنجی آن با سیاست‌های کلان مربوطه یکی از گام‌های اساسی در تحقق ثبات در برنامه‌ریزی کلان حوزه‌ی مدیریت شهرها و شهرسازی است که می‌تواند از در حاشیه قرار گرفتن سیاست‌ها جلوگیری نماید.

شما می توانید متن کامل این گزارش را در ادامه مطالعه نمایید.


دریافت فایل pdf متن این گزارش

دریافت گزارش

درباره نویسنده

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *