شرکت «مشکات تبلور دانش» با نام اختصاری «متد» در فضای دانشجویی کلید خورد. دانشجویانی که دغدغه یادگیری اندیشه اسلامی را در کنار غرب‌شناسی داشتند و رسیدن به تمدن اسلامی در فضای علمی را این می‌دانستند که تمدن غربی را با مختصات علمی و همچنین فضای علوم انسانی اسلامی بشناسند و شروع به تولید محتوا کنند.

چند سال بعد به این نتیجه رسیدند که رسیدن به این مبانی کافی نیست و باید در موضوع اسلامی‌سازی علوم به نقطه «حل مسئله» یا نظام مسائل برسند. این رویکرد بعدها در بسیج دانشجویی با نام «مسئله‌محوری» آغاز شد. همکاری‌ها با بسیج دانشجویی شروع و در گیر و دار این همکاری، متد تشکیل و محور اصلی آن «مسئله‌محور شدن کنشگران اجتماعی» شد.

کنشگری مورد نظر متد صرفاً پرداخت به «مطالبه‌گری» نیست. گاهی یک نیروی جهادی عملیاتی یا گاهی افرادی که فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی می‌کنند می‌توانند یک کنشگر اجتماعی باشند. «مسئله» در اینجا فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب است که وضع مطلوب باید در افق تمدنی مشخص شود. این کنشگر مسئله‌محور باید مسائل را پیدا و اولویت‌بندی کند و با توجه به مخاطبانش پاسخ خلاقانه بدهد.

چه چیزهایی برای مسئله‌محوری نیاز است؟ نیاز به یک مقدماتِ دانشی است که ابتدا مشخص کند در کجای فضای تمدنی و جغرافیایی قرار دارد. یک بخش «مهارتی» هم نیاز است که شکل کارگاهی به خود گرفته است و بعد از اینکه فرد مسئله‌محور شد و شروع به عملیات کرد، چه خودش و چه هسته‌اش جانشانی شود. متد یک مرکز آموزشی است که هسته اصلی آن آموزش‌ دانش‌های مقدماتی و ضمنی است که افراد برای مسئله‌محوری نیاز دارند. یک مرکز «توانمندسازی» است که حول و حوش رویداد و کارگاه می‌گذرد و می‌خواهد فضای مهارتی افراد درگیر را شکل دهد.

یک مرکز پایش (رسا) هم دارد که بیشتر به استعدادیابی و جانشانی می‌پردازد. مثلاً شرکت‌های مختلفی هستند که برای فلان نیرو با بهمان مختصات اعلام نیاز می‌کنند برای معرفی افرادی که در این شبکه وجود دارند.

مرکز رسا هم ناظر به مسائل روز قصد دارد تولید و انتشار محتوا کند. علاوه بر تمرکز روی مسئله‌محوری، افرادی که در این چرخه می‌آیند رها نشوند و اگر جانشانی نشده‌اند به او در این زمینه کمک شود.

مبنای مسئله‌محوری در متد در راستای پیشرفت منطقه‌ای تعریف شده است. بر همین اساس یکی از نقاط اتصال متد و ستاد پیشرفت، رویدادهای «گوی و میدان» است که با هدف اصلی شناسایی و انتشار محتوای پیشرفت در استان‌ها و بدنه عملیاتی برگزار می‌شود. در واقع «گوی و میدان» شناسایی ارزیابی است. رویداد «گوی و میدان» فعلاً در سه استان آذربایجان شرقی و ایلام و کرمانشاه برگزار شده و قرار است در 7 استان دیگر نیز انجام شود. پس مأموریت متد، آموزش دانشی و مهارتی است در جهت توانمندسازی مسئله‌محوری با مبانی پیشرفت.

چشم‌انداز متد: در قسمت عملیاتی ارتباط با تمام کنشگران اجتماعی با هدف تشکیل هسته‌های تخصصی و اجتماعی در کنار هسته‌های پیشرفت در مدل پیشرفت منطقه‌ای و توانمند کردن آنها. در بخش نظری هم تأسیس اولین مدرسه مجازی مسئله‌محوری که بتواند خود اتکا باشد.

درباره نویسنده

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *